Voor het eerst aan de slag met een tablet-pc
Lees de handleiding van uw toestel
De gebruiksvriendelijkheid van tablets is een fabeltje. Het gebruik en de werking van tablets is erg verschillend van die van een PC en het is dan ook nodig de bijgeleverde handleiding van uw toestel door te nemen.
Maak uzelf vertrouwd met de volgende basishandelingen en termen van uw tablet:
- Verschil tussen icons, apps, widgets en hoe ze te beheren op uw bureaubladen
- Beheer van uw Home-screens (meerdere bureaubladen): toevoegen/verplaatsen/verwijderen van icons,apps en widgets
- Beheer van scherm: time-out, kantelen, helderheid, slaapstand,...
- Toevoegen van bladwijzers (in uw browser of op uw bureaublad)
- Maken van screenshots.
- Overloop alle 'Instellingen' van uw tablet
Download hier de officiële Nederlandstalige handleiding van de ASUS ME301T
De tablet opladen
Kan via de bijgeleverde USB-kabel en adapter maar kan ook zonder een adapter. Je verbind je tablet gewoon met een laptop via een USB kabel. Opladen duurt gauw 4 uur. Je kan de tablet tijdens het opladen blijven gebruiken.
Stel uw wifi-account in (Eduroam)
Instellingen -> WI-Fi: Aan en selecteer Eduroam
UGent Helpdesk: "Verbinden met Eduroam": http://helpdesk.ugent.be/eduroam/
Instellen van uw Google-account
Om toegang te krijgen tot de Play Store van Google voor het installeren van apps op uw tablet dient u een Google-account te koppelen aan uw tablet. Deze Google-account geeft u ook (optioneel) toegang tot uw Google-kalender, uw Google e-mail of Google documenten op Google Drive.
Instellingen -> Accounts -> + Account toevoegen -> Google
Optielijst: E-mail, Facebook, Google, office, SkyDrive,...
Instellen van je e-mailaccounts
Meerdere e-mail accounts zijn afzonderlijk of door elkaar te beheren
Instellingen -> Accounts -> Add Account -> E-mail
UGent Helpdesk: "Verbinden met Eduroam": http://www.helpdesk.ugent.be/email/
Je plaatst een E-mail icoon op een tablet-bureaublad als volgt:
Apps overzicht -> E-mail
Instellen van je Google kalender
Je stelt eerst uw Google-account in.
Je plaatst een Agenda-icoon op een tablet-bureaublad als volgt:
App-overzicht -> Agenda
Apps installeren
Apps overzicht -> Winkel: play.google.com
Toegang tot je bestanden - de cloud en Athenam
Je krijgt toegang tot je online bestanden via Dropbox, Google Drive, SkyDrive of andere zogenaamde 'Cloud'-diensten
Je kan tevens toegang krijgen tot de UGent-shares via Athena.
De mobiele versie van Athena is Athenam.ugent.be
UGent Helpdesk: "Athena - Athenax - Athenam": http://helpdesk.ugent.be/athena/
Je dient dus de app 'Citrix Receiver Application' te installeren via de Play Store.
Installeer en configureer de app zoals beschreven in de UGent Helpdesk-pagina. Als je de 'Citric Receiver app' start kom je terecht in de mappenstructuur van Athena (Academic, MyAthena, Office, Tools,...). Je navigeert door deze structuur en selecteert de toepassing die je wenst te starten. Je selecteert dan onder 'Office' de applicatie 'File Explorer' om toegang te krijgen tot de UGent-shares.
Toegang tot je bestanden - een USB-stick koppelen aan de tablet
De meeste tablets beschikken standaard NIET over een USB-aansluiting maar je kan er wel relatief goedkoop een externe kopen indien je op deze wijze bestanden wenst te transfereren naar uw tablet.
Toegang tot je bestanden - bestanden transfereren via USB-kabel
Verbind de tablet (die aan staat) via de USB kabel met de PC.
In de Windows Verkenner op je PC verschijnt er een extra schijf: ME301T (ASUS tablets) met volgende submappen:
- Alarms
- Android
- DCIM
- Download
- Movies
- Music
- Notifications
- Pictures
- Podcasts
- Ringtones
- ...
Je kan hier vrij mappen en submappen aanmaken via de Windows Verkenner of via de tablet zelf (App-overzicht -> Bestandsbeheer). Maak best één persoonlijke map met een duidelijke submappen-structuur.
MS Office bestanden aanmaken/editeren
Een Android-tablet bevat géén volledig MS Office pakket maar een aantal (gratis) Office-apps. Ze laten toe MS Word, MS Excel en MS Powerpoint bestanden te editeren zonder de volledige functionaleit echter van een Office-pakket.
Backup van je tablet maken
Een backup is noodzakelijk om je gegevens (apps/instellingen/...) veilig te bewaren en om ze bv. over te zetten naar een nieuwe en andere tablet. Opgelet: het betreft hier geen backup van je persoonlijke documenten die je toevoegde aan de tablet. Android voorziet standaard een backup-tool die toelaat een kopie van de belangrijkste gegevens van je tablet te maken op de Google-servers. De backup is gekoppeld aan je Google-account. De gegevens kunnen hersteld worden als je de telefoon terugzet naar de fabrieksinstellingen of als je een nieuwe telefoon in gebruik neemt. Wel moet je in beide gevallen hetzelfde Google-account blijven gebruiken.
De backup bevat de apps die je hebt geïnstalleerd en de instellingen van je toestel. De instellingen omvatten voornamelijk de toegankelijkheidsopties, je achtergronden, wifi-instellingen met wachtwoorden van netwerken en woorden die je aan het woordenboek hebt toegevoegd. Bij een herstel worden de instellingen teruggezet en de apps die je in gebruik had opnieuw geïnstalleerd. De apps keren helaas wel terug in kale vorm zonder instellingen en data.
Google-backup aanzetten doe je als volgt:
Instellingen -> Back-up maken -> Back-up maken van mijn gegevens: Aanvinken
Daar vind je tevens de optie om de tablet volledig te resetten.
Snel notitie nemen
De meeste tablets beschikken over vooraf geïnstalleerde apps om notities te maken.
Bv. op ASUS: SuperNote laat toe om via vrije hand of via toetsenbord (aan)tekeningen te maken en figuren toe te voegen.
Security
Tablets zijn ontworpen voor persoonlijk gebruik. Als je ze uitleent overloop je eerst de sectie Instellingen -> 'Accounts' om verrassingen te vermijden. Sinds Android 4.2 is het tevens mogelijk om aan een tablet meerdere (paswoord-beveiligde) gebruikers te koppelen, elk met zijn eigen accounts, apps, bureaubladen, schijfruimte en instellingen.
Data van elke gebruiker (docs/fotos/...) is enkel zichtbaar voor deze gebruiker.